Skip to main content

KURSUS MEMPROSES PES DAN PERENCAH

PENDAHULUAN

Kemajuan Negara telah membawa kepada perubahan gaya hidup masyarakat yang semakin sibuk dengan kerjaya dan tidak mempunyai masa yang cukup untuk menyediakan makanan kepada keluarga setiap hari telah membawa kepada  permintaan yang tinggi terhadap produk mudah guna seperti makanan segera,

Permintaan kepada produk mudah dimasak dan disediakan seperti pes, perencah dan sos semakin meningkat dari tahun ke tahun. Masakan ini menjadi sangat popular pada masa kini kerana ia mudah, cepat, sedap serta lazat untuk disedia dan disajikan.

Dipasaran banyak jenama produk berkenaan timbul samada diusahakan oleh syarikat besar mahupun industri kecil skala rumah tangga. Pes, perencah dan sos masakan untuk masakan nasi goreng telah lama berada dipasaran. Perencah asam pedas, masak hitam dan mi bandung amat diminati masyarakat kerana mudah guna dan sediakan berbanding dengan cara tradisional, selain mudah ianya  dapat disediakan dalam masa yang singkat.

Produk pes yang dihasilkan boleh disimpan pada suhu bilik, di tempat yang bersih dan kering dan tak perlu disimpan dalam peti sejuk. Untuk penyediaannya pula adalah cukup mudah, untuk membuat kuah asam pedas misalnya , pes asam pedas hanyalah perlu dicairkan dengan menambah air pada nisbah yang ditentukan oleh pengeluar. Kuah asam pedas kemudian dipanaskan dan ikan dimasukkan dan dimasak sehingga mendidih. Setelah itu siap dan lauk dapat dihidangkan dalam masa  yang singkat sahaja,

Kini muncul pula pelbagai pes dan perencah di pasaran seperti perencah ikan bakar, tomyam, ikan tiga rasa, sambal tumis nasi lemak serta perlbagai masakan ala Thai.

Muktahir ini pes, perencah dan sos masakan Arab telah menjadi buruan seperti perencah nasi mandi, nasi kabsah dan nasi maglubah.

Tahu kah anda, teknologi memproses perencah, pes dan sos makanan segera ini sederhana sahaja dan mampu disediakan dalam industri skala rumah tangga selain daripada industri berskala IKS.

CONTOH PRODUK DI PASARAN


Image result for PES PERENCAHImage result for PES PERENCAH










Cara Masak Step By Step Klik Sini

Cara Packaging Paste


OBEJEKTIF KURSUS

Mendedahkan teknologi menghasilkan pes, perencah dan sos masakan makanan.

Memahami keperluan perundangan dalam menghasilkan pes, perencah dan sos masakan.

Melahirkan usahawan pes, perencah dan sos masakan segera.


MODUL KURSUS

Kedudukan produk, perencah dan sos dalam Peraturan Makanan 1985.

Bahan-bahan yang digunakan dalam pembangunan produk pes, perencah dan sos masakan.

Teknik pembangunan produk pes, perencah dan sos masakan makanan.

Penggunaan zat makanan, kondisioner makanan, bahan perisa, bahan pewarna dan bahan penambah perisa yang dibenarkan dalam pes, perencah dan sos.

Teknik pengawetan pes perencah dan sos tanpa menggunakan bahan pengawet.

Teknik pengawetan pes, perencah dan sos menggunakan bahan pengawet yang dibenarkan.

Teknik pembungkusan pes, perencah dan sos makanan.


PRODUK YANG BOLEH DIHASILKAN

Perencah Ikan Bakar / Rempah Ikan Bakar Segera

Perencah Tom Yam / Rempah Tomyam Segera

Perencah Asam Pedas / Rempah Asam Pedas Segera

Perencah Masakan Hitam / Rempah Masakan Hitam Segera

Perencah Mi Bandung / Rempah Mi Bandung Segera

Perencah Nasi Arab / Rempah Nasi Arab Segera


TARIKH KURSUS

Kursus dijalankan atas permintaan daripada peserta yang berminat.

JANGKAMASA KURSUS

Satu (1) hari.


YURAN KURSUS

Peserta berkumpulan minima 3 orang dikenakan yuran RM 500.00 seorang.(diskaun 20% yuran jika mendaftar bagi Disember 2015 dan Januari 2016)

Peserta perseorangan dikenakan yuran RM 1,000.00 (diskaun 20% yuran  jika mendaftar bagi Disember 2015 dan Januari 2016)

HUBUNGI

e-mail nama, alamat, nombor hp dan tarikh kursus yang dicadangkan kepada kursusahawan@gmail.com atau whattap/sms/call +60139389712

Comments

  1. Masih ade lagi ke kursus ini

    ReplyDelete
  2. Saya berminat jika ada lagi... Hubungi saya ye... 0199839834

    ReplyDelete
  3. Saya juga berminat dengan kursus ini.

    ReplyDelete
  4. Saya berminat kursus ini. Masih ada lagikah kursus ini

    ReplyDelete
  5. Saya berminat dengan kursus ni. Masih ada lagi ke.

    ReplyDelete
  6. Saya pun berminat nak join kursus ni 0196305683

    ReplyDelete
  7. saya nak join kursus... pescikgu@gmail.com

    ReplyDelete
  8. saya berminat untuk kursus ini. boleh bagi detail dan kat mana

    ReplyDelete
  9. Saya berminat kursus dlm pembuatan pes..berapakah bayaran kursus pembuatan pes..?

    ReplyDelete
  10. Saya pun berminat nak join kursus ni 0136251200

    ReplyDelete
  11. Saya pun berminat minta hubungi saya 0124072801

    ReplyDelete
  12. Salam Sejahtera, saya bermunat boleh hubungi saya
    0198582047

    ReplyDelete
  13. Saya pun berminat 0126193890

    ReplyDelete
  14. Saya berminat jika di selangor /KL.

    ReplyDelete
  15. Sy juga berminat hubungi sy 0188744859

    ReplyDelete
  16. Sy juga berminat hubungi sy 0188744859

    ReplyDelete
  17. Saya juga berminat ,hubungi saya 0135116282

    ReplyDelete
  18. saya berminat..boleh hubungi saya 0135337585

    ReplyDelete
  19. sy berminat kursus ni boleh hubungi saya 01136923112

    ReplyDelete
  20. sy brminat mngikuti kursus ni..boleh hbungi sy 1063131377

    ReplyDelete
  21. sy brminat mngikuti kursus ni..boleh hubungi sy 0163131377

    ReplyDelete
  22. Saya berminta. Boleh hubungi saya di talian 0192736469

    ReplyDelete
  23. Saya berminat krusus ni,sila hubungi saya 0162485305

    ReplyDelete
  24. Saya berminat untuk attend kursus.. Pls pm 0102203049

    ReplyDelete
  25. Hubungi saya 0162074002...untuk kursus pes dan pencah.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KURSUS MEMPROSES MINUMAN TEH BOTOL

PENGENALAN Pembotolah teh menjanjikan satu perniagaan yang menguntungkan dengan modal yang kecil sahaja tetapi perniagaan ini tinggi permintaan dan harganya secara relatif juga tinggi. Secara dasarnya, anda membuat setekoh teh, ditambah kondisioner makanan dan dibotolkan. Begitulah mudahnya dan murahnya teknik pembotolan teh. Mengtahui rahsia memprosesnya  serta memiliki teknologi memprosesnya, telah meneyebabkan ramai usahawan kecil mahu pun besar mengusahakan bisnes pembotolan jus dan minuman teh. Produk Teh Botol Dipasaran Kursus Teknologi Memproses dan membotol minuman teh  dilaksanakan  bagi melahirkan usahawan yang menceburkan diri secara serius dalam industri memproses minuman halal berasaskan  teh  dan herba. Dengan menyertai kursus ini para peserta akan didedahkan kepada proses-proses pengeluaran produk minuman  yang boleh dihasilkan dari rumah, bengkel  mahupun di kilang yang khusus berasaskan kepada modal yang dimiliki. Selaras dengan peruntukan Akta

KURSUS MEMPROSES SUSU SOYA, DAN PRODUK SOYA

PENGENALAN Kursus Asas Teknologi Memproses Susu Soya dilaksanakan  bagi melahirkan usahawan yang menceburkan diri secara serius dalam industri memproses minuman halal  dan makanan berasaskan kacang soya. Dengan menyertai kursus ini para peserta akan didedahkan kepada proses-proses pengeluaran produk minuman  yang boleh dihasilkan dari rumah, bengkel  mahupun di kilang yang khusus berasaskan kepada modal yang dimiliki. Selaras dengan peruntukan Akta Makanan 1985. peserta akan didedahkan  dengan prosedur yang dipermudahkan bagi  membolehkan mereka untuk terus memajukan perusahaan kearah mencapai mencapai status IKS. Dikendalikan oleh tenaga pengajar yang berpengalaman  dan mempunyai maklumat bagi peluang-peluang serta kemudahan daripada Agensi Kerajaan kearah  melahirkan lebih ramai usahawan didalam bidang ini. TEKNIK KOMERSIAL Memproses susu soya secara biasa  merupakan satu proses yang mudah. Anda dapat pelajari dari pelbagai sumber seperti bahan bacaan d